top of page

Kraftdragarna transporterar 343 ton för elektrifieringen av Stockholm

Kraftdragarna transporterar 343 ton för elektrifieringen av Stockholm

På uppdrag av Svenska Kraftnät och för slutkunden Ellevio transporterade Kraftdragarna en 343 ton tung transformator – tillverkad av Hitachi – från Norrköping till Högdalen i Stockholm. Transporten genomfördes på sex dygn och krävde både sjö- och landtransport, specialbyggd trailer, temporära broar och millimeterprecision genom Stockholms innerstad. Projektet blev ett skolexempel på teknisk skicklighet, samordning och kostnadseffektivitet.

I samband med elnätsförstärkningar behövde Ellevio få en ny transformator på plats i sin station i Högdalen. Svenska Kraftnät ansvarade för leveransen, och uppdraget gick till Kraftdragarna – med anledning av vår kapacitet att genomföra komplexa specialtransporter utan omfattande ombyggnationer.Transformatorn vägde hela 343 ton och tillverkades av Hitachi. Att transportera den genom ett av Sveriges mest trafikerade områden, med broar, bostadsområden och känslig infrastruktur, krävde avancerad planering och tekniskt ledarskap.

Uppdraget kantades av både logistiska och tekniska utmaningar:

Sjötransport med specialsäkring från Norrköping till Hammarbykajen.

Fem nattliga transporter i centrala Stockholm, med 90-graderssvängar och känsliga vägar.

Passage över en bro med otillräcklig bärighet – krävde temporär bro ovanpå bron.

Underfart där transformatorn behövde sänkas till mark och skjutas på balkar.

Avstängningar av trafik, byggnation över rondeller och anpassning till innerstadens begränsningar.

Transporten föregicks av flera månaders noggrann planering i nära samarbete med Trafikverket och Stockholms stad. Tillsammans analyserade vi tillståndsfrågor, vägval, trafikavstängningar och tekniska lösningar – allt för att minimera påverkan på omgivningen och säkerställa en trygg transport.

Vi använde en specialanpassad Goldhofer-trailer, där antalet axlar justerades utifrån svängradier och markens bärighet längs rutten. För att klara passagen över känsliga brokonstruktioner minskade vi axeltrycket genom att förlänga ekipaget och lägga ut förstärkta körplåtar. Vid ett kritiskt vägavsnitt konstruerade vi till och med en temporär bro ovanpå en befintlig, för att undvika belastning på den järnvägstunnel som löpte under vägen.

Vid en annan nyckelpunktsutmaning – en låg bro – sänktes transformatorn till marknivå och förflyttades kontrollerat framåt med hjälp av domkrafter och stålbalkar. Därefter återställdes höjden med vårt lyftsystem för fortsatt färd genom Hammarby Sjöstad och vidare in i tätbebyggda områden med rondeller, träd och andra hinder.

Projektet krävde samverkan mellan hela vårt kärnteam och ett flertal externa entreprenörer. Deras insatser inom bland annat trafikledning, brobyggen, markförstärkningar och förberedande konstruktioner var avgörande för att vi skulle kunna genomföra uppdraget med högsta möjliga säkerhet och precision.

Det här projektet visar tydligt att vi kan leverera stora och tekniskt avancerade transporter – även i tätbebyggda områden där många ser hinder. Genom smart planering, stark samordning och teknisk precision levererade vi en tung lösning – med lätthet.



bottom of page